Raw stravovanie – áno či nie?

Raw. Tí, ktorí sa zaujímajú o trendy v stravovaní vedia, že ide o spôsob výživy, pri ktorom sa konzumuje iba surová strava. Dnes už má množstvo zástancov, ktorí sú presvedčení o tom, že ide o najvhodnejší spôsob ako udržať organizmus dlhodobo vitálny a dlhodobo zlepšiť kvalitu zdravia.

Raw food diet neznamená diétu v pravom slova zmysle. Ide skôr o spôsob konzumovania potravín a životný štýl. Zástancovia raw stravy veria, že ide o prirodzený princíp stravovania, ktorí uplatňovali kedysi dávno aj naši predkovia. Zároveň prikladajú veľký význam očiste a detoxikácii organizmu, ku ktorej zásluhou raw stravovania dochádza.

Čo patrí do raw stravy?

Keďže ide o konzumáciu surovej stravy, ide o konzumáciu potravín a jedál, ktoré sa tepelne neupravujú. Základom jedálneho lístka sú orechy, ovocie, zelenina, semienka, ale tiež vajcia, nepasterizované a nehomogenizované mliečne produkty.

Na jednej strane sa môže zdať, že príprava raw stravy je nenáročná, keďže sa nevarí. Niektoré zložky však vyžadujú pomerne dlhý čas, kým je možné ich konzumovať. Napríklad semienka, ryža a mnohé obilniny si vyžadujú niekoľko hodín, aby namočené vo vode začali klíčiť.

Čo o raw strave odhaľujú štúdie

Na prvý pohľad sa môže zdať, že konzumáciou surovej stravy pre svoje telo zabezpečíte dostatočný príjem vitamínov, minerálov a stopových prvkov, ktoré sa inak v prodese tepelnej úpravy strácajú. Každá minca má však dve strany. Aj v súvislosti s raw stravou prebieha množstvo výskumov a štúdií. Zástancovia konzumácie surovej stravy sa samozrejme prikláňajú na stranu pozitív, ale výsledky potvrdzujú aj určité negatíva. Treba vždy zvážiť a zamyslieť sa nad viacerými súvislosťami.

Pozitívne vplyvy raw stravy na organizmus:

  • Efektívna detoxikácia organizmu
  • Zníženie rizika rakoviny
  • Znížený výskyt prejavov alergií
  • Zlepšenie emocionálneho a duševného zdravia

Negatívne vplyvy raw stravy na organizmus:

  • Riziko vzniku zubnej erózie
  • Nižšia hustota kostí

Skúste preto aj raw stravovanie prijať s určitou rezervou, určite nič nepokazíte, ak si takého „surové“ dni zaradíte do svojho jedálnička. Pár dní zvládnete bez problémov a naštartujete očistu organizmu od všetkých toxínov. Nezabúdajte pri tom na to, že množstvo dôležitých vitamínov (A, D, K) je rozpustných v tukoch.

Ideálne sa teda pre väčšinu poplulácie javí kombinácia surovej stravy ako doplnku k hotovým vareným jedlám. To znamená napríklad ovocné smoothie, či surové ovocie s vločkami alebo obilninovou kašou na raňajky, surový šalát zo zeleniny na obed ako príloha k mäsu, či nepečený dezert.

 

Raw granola –  zmes ovsených vločiek, orechov, kakaa, banánu, medu a semienok a hrozienok  ulahodí vášmu jazýčku a zároveň je aj zdravšou „maškrtou“.